امنیت ایمیل چیست؟
امنیت ایمیل بعنوان بخشی ضروری از ارتباطات سازمانی که در چندین دستگاه و محیط استفاده میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ایمیل یک سطح حمله بزرگ برای هر سازمانی است، زیرا آنها هدف اصلی حملات فیشینگ و سایر اشکال مهندسی اجتماعی هستند.
امنیت ایمیل عمل محافظت از حسابهای ایمیل و ارتباطات در برابر دسترسی غیرمجاز، از دست دادن یا به خطر افتادن است. این شامل ایجاد پالیسیها و استفاده از ابزارهایی برای محافظت در برابر تهدیدات مخرب مانند بدافزار، BEC و حملات فیشینگ است.
در حالیکه بسیاری از سرویسهای ایمیل دارای امنیت داخلی هستند، سازمانها ممکن است به راهحلهای اضافی مانند امنیت ایمیل پیشرفته سیمانتک (SMG) برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری مدرن نیاز داشته باشند.
در اینجا چند راه برای ایمن سازی ایمیل آورده شده است:
- از حسابهای ایمیل با احراز هویت فرستنده محافظت کنید
- مراقب پیوستها باشید و روی لینکهای موجود در ایمیلها کلیک نکنید
- اسپمها و فرستندههای ناخواسته را مسدود کنید
- از رمزهای عبور قوی برای حسابهای ایمیل استفاده کنید
- اجرای احراز هویت چندعاملی (MFA)
- ایمیلهای تجاری و شخصی را از هم جدا نگه دارید
- از استفاده از وایفای عمومی خودداری کنید
- بکاپگیری از فایلهای حیاتی
- آموزش کارمندان در مورد بهترین شیوههای امنیت ایمیل
- راهحل امنیتی ایمیل را راهاندازی کنید.
ایمیل چقدر امن است؟
ایمیل طوری طراحی شده است که تا حد امکان باز و در دسترس باشد، مشکل اینست که این باز بودن توسط مهاجمان مورد سوءاستفاده قرار میگیرد.
از کمپینهای اسپم گرفته تا بدافزارها، حملات فیشینگ، و در معرض خطر قرار گرفتن ایمیلهای تجاری، مهاجمان از ضعفهای امنیتی ایمیل استفاده میکنند.
از آنجاییکه ایمیل یک فرمت باز است، هر کسی که بتواند آنرا رهگیری کند میتواند آنرا مشاهده کند، که نگرانیهای امنیتی ایمیل را افزایش میدهد.
زمانیکه سازمانها اطلاعات حساس و محرمانه را از طریق ایمیل ارسال میکنند، این مشکل بوجود میآید. بدون اقدامات حفاظتی خاص، مهاجمان میتوانند پیامهای ایمیل را رهگیری کنند و براحتی محتوای آنها را بخوانند.
در طول سالها، سازمانها اقدامات امنیتی ایمیل خود را افزایش دادهاند تا دسترسی مهاجمان به اطلاعات حساس و محرمانه و استفاده از ایمیلها برای مقاصد شوم را دشوارتر کنند.
رایجترین تهدیدات امنیت ایمیل
Phishing
حملات فیشینگ از رایجترین تهدیدات امنیت ایمیل هستند. یکی از اولین حملات فیشینگ، کلاهبرداری شاهزاده نیجریه بود.
با گذشت زمان، حملات فیشینگ پیچیدهتر شدهاند. مهاجمان ایمیلهای پیچیدهتری را با بهانههای قابل قبول و کلاهبرداری ارسال میکنند.
– فیشینگ نیزهای: یک شکل پیچیدهتر و بسیار شخصیسازی شده از فیشینگ ایمیل است. مجرمان سایبری بجای ارسال حجم عظیمی از پیامهای فیشینگ به گیرندگان، به دقت در مورد اهداف خود تحقیق میکنند و از آن اطلاعات برای ایجاد یک پیام قانع کننده استفاده میکنند.
– فیشینگ جانبی: زمانی اتفاق میافتد که مهاجمان حسابهای دارای امتیاز را ربوده و از آن حسابها برای ارسال ایمیلهای فیشینگ مخرب به گیرندگان مورد اعتماد و بستن مخاطبین استفاده کنند. این به هکرها این امکان را میدهد که یک آسیب جزئی حساب را به یک نقض قابل توجه داده تبدیل کنند و دامنه دسترسی خود را در چندین سازمان گسترش دهند.
Quishing
فیشینگ کد QR است. هنگامیکه یک URL مخرب در پشت یک کد QR پنهان میشود، لینک به یک فایل تصویری تبدیل میشود، نه یک عنصر قابل کلیک.
سیستمهای امنیتی سنتی ایمیل مانند دروازههای ایمیل امن (SEG) و حتی مدرنترین راهحلهای امنیتی ایمیل، لینکهای مشکوک را در متن ایمیل اسکن میکنند تا از حملات فیشینگ (با تکیه بر شهرت دامنه و سایر شاخصها)، و سایر تهدیدات امنیت ایمیل جلوگیری کنند، اما ممکن است URLهای تعبیه شده تصاویر یا فایل پیوست را نادیده بگیرند.
کمپینهای Quishing چالشی منحصربفرد برای مدافعان است. با قرار دادن پیوند فیشینگ در یک کد QR، تهدید بطور موثر پنهان میشود و اقدامات امنیتی را بی اثر میکند و به ایمیلهای مخرب اجازه میدهد تا به صندوق پستی کاربران نهایی موردنظر دسترسی پیدا کنند.
Malware Attachment
پیوستهای بدافزار یکی از کمپیچیدهترین تهدیدات ایمیل هستند، زیرا بر استراتژی حمله ساده تکیه دارند. مجرمان سایبری بدافزار را در یک سند جاسازی میکنند، به فایل یک نام بیضرر میدهند و آنرا برای گیرندگان ارسال میکنند. با کمی تلاش بیشتر، میتوان ایمیل را شبیه گزارشی واقعی کرد که از یک مقام معتبر ارائه شده است.
انواع مختلفی از بدافزارها وجود دارد، اما باج افزار مسئول بزرگترین خسارات دوران همهگیری است. این حملات میتواند اثرات فاجعه باری بر سازمانهایی داشته باشد که برای آنها آمادگی ندارند.
Spam
اسپم یک نوع رایج از ایمیل ناخواسته است که اغلب حاوی تبلیغات برای کالاها و خدمات است، اما میتواند بدافزار را گسترش دهد، گیرندگان را فریب دهد تا اطلاعات شخصی خود را ارائه دهند و منجر به زیان مالی شود.
ارسالکنندگان اسپم اغلب از برنامههای نرمافزاری به نام «هورستر» برای جمعآوری اطلاعات از وبسایتها، گروههای خبری و سایر سرویسهای آنلاین استفاده میکنند که کاربران خود را با آدرس ایمیل شناسایی میکنند.
اسپمها منابع و بهرهوری را هدر میدهند و میتوانند صدمات قابل توجهی به سازمانها وارد کنند و فیلتر کردن و مسدود کردن ایمیلهای اسپم قبل از رسیدن به حسابهای ایمیل شرکتی ضروری است.
Data Loss
مجرمان سایبری میتوانند از ایمیل برای انتقال دادهها از شبکه شما به روشهای مختلف استفاده کنند. این حملات ایمیل اغلب هدف قرار میگیرند و مهاجمان ممکن است دقیقا بدانند که چه نوع دادههایی را میخواهند سرقت کنند.
این تهدید ایمیل همچنین شامل نشت دادههایی است که بطور تصادفی بدلیل خطای انسانی رخ میدهد.
Authentication Attacks on Email Servers
گاهی اوقات، خود سرور ایمیل میتواند هدف مهاجمان قرار گیرد. مهاجمان معمولاً از حملات brute force یا پر کردن اعتبار برای دسترسی به سرور ایمیل استفاده میکنند.
این به آنها امکان دسترسی به تمام پیامهای ایمیل و پیوستهای ذخیره شده در سرور را میدهد و به آنها اجازه میدهد تا با جعل هویت کاربران ایمیل، حملات فیشینگ متقاعد کنندهای را انجام دهند.
Botnets & DDoS
باتنتها یکی دیگر از تهدیدات امنیت ایمیل میباشند. گروهی از سیستمها یا دستگاههای شبکهای است که به بدافزار آلوده شده و توسط هکرها کنترل میشود. باتنتها بطور گسترده در کمپینهای اسپم و فیشینگ در مقیاس بزرگ استفاده میشوند.
باتنتها همچنین در حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) استفاده میشوند که تلاش میکنند با ایجاد حجم زیادی از ترافیک جعلی، سیستمها را بارگذاری کنند.
درست مانند حمله DDoS سنتی که وبسرور قربانی را از کار میاندازد، مهاجمان میتوانند از باتنتهای ربوده شده برای ارسال حجم عظیمی از ایمیلها به یک سازمان هدف استفاده کنند و باعث از کار افتادن سرور ایمیل شوند.
Business Email Compromise
سازش ایمیل تجاری زمانی اتفاق میافتد که هکرها به یک آدرس ایمیل تجاری واقعی دسترسی پیدا کرده و از آن برای کلاهبرداری از سازمان استفاده کنند.
برخلاف وبسایتها و آدرسهای ایمیل جعلی، این تهدید از نظر فنی داخلی است- مهاجم از آدرس ایمیلی استفاده میکند که متعلق به یک کاربر قانونی است.
این حملات خطر مهندسی اجتماعی بالایی دارند. هکرهایی که به یک حساب ایمیل داخلی دسترسی دارند، نیازی به ارسال پیوستها یا پیوندهای مخرب ندارند.
Domain and Brand Impersonation
هکرها میتوانند از جعل هویت دامنه برای فریب قربانیان برای وارد کردن دادههای حساس در وبسایتهای جعلی استفاده کنند. اینها پیچیدهتر از وبسایتهای جعلی متوسط هستند، زیرا آدرس وب آنها ممکن است با آدرس وبسایتی که جعل میشود یکسان (یا تقریباً یکسان) بنظر برسد.
جعل هویت برند زمانی اتفاق میافتد که هکرها جعل هویت یک شرکت یا برند شناخته شده و سوء استفاده از شهرت آن برای فریب قربانیان برای افشای دادههای حساس هستند. دو نوع اصلی جعل هویت برند وجود دارد:
جعل هویت سرویس حول به خطر انداختن برنامه یا خدمات تجاری یک برند میچرخد. وقتی این کار از طریق ایمیل انجام میشود، به آن سازش ایمیل فروشنده میگویند. هدف اغلب سرقت اطلاعات قابل شناسایی شخصی برای استفاده در یک حمله دقیقتر است.
ربودن برند زمانی اتفاق میافتد که یک هکر وبسایت یا دامنه یک برند را برای ارسال پیامهای جعلی به مشتریان و شرکا دستکاری میکند. این شامل همه چیز از ارسال هشدارهای امنیتی جعلی گرفته تا جعل فاکتورهای تقلبی و ارسال آنها به فروشندگان است.
در برابر تهدیدات ایمیل با ضد هرزنامه Symantec محافظت کنید
راهحل امنیتی و فیلترینگ ایمیل پیشرفته سیمانتک (Symantec Messaging Gateway) شامل مدل سازی رفتاری مبتنی بر هوش مصنوعی است که از سازمانها در برابر پیچیدهترین تهدیدات ایمیل محافظت میکند.
از سازمان خود در برابر پیشرفتهترین حملات مبتنی بر ایمیل محافظت کنید و در عین حال امنیت عملیاتی خود، شرکا و مشتریانتان را بهبود بخشید.